Voetbalvereniging Bredevoort opgericht 25 mei 1953

Het was een grijze zondagmiddag, in het Gebouw van de Werklieden aan de Landstraat in Bredevoort.
Hier was een afspraak gemaakt door de heren Jan Wensink ~ Theo Rave ~ Herman Wubbels ~ Gerhard de Vries ~ Willem ten Bruin ~ Kapper Bröker ~ Jan Wensink ~ Hendrik van Wezel ~ Bernhard Ebbers om te komen tot de oprichting van een voetbalvereniging.

Als voorzitter werd Herman Wubbels benoemd. Als secretaris werd Theo Rave aangewezen. Als penningmeester werd Gerhard de Vries aangewezen. Als trainer komt Jan Wensink aan de beurt. En als consul kapper Bröker als laatste. Bleven nog over Willem ten Bruin ~ Bernard Ebbers en als laatste Hendrik van Wezel als verzorger.
Toen dit alles klaar was kwam het werk, er moest een veld of weide komen om op te kunnen spelen. Als eerste werd Hendrik Veldkamp gevraagd, de klompenmaker aan de Prins Mauritsstraat. Het was een weide waar de hele week koeien op liepen, de koemest moest men iedere week eerst opruimen voor er gevoetbald kon worden. Kleedgelegenheid was er niet en als het rust was werd er aan de zijlijn thee gedronken, die verzorgd werd door weer een Veldkamp, namelijk Café Ruimzicht want dat was het clubhuis.
Maar voor wij zo ver waren moest er nog heel veel gebeuren. Er moesten goalpalen en speelballen komen en kaartjes gehaald worden voor niet-leden op het gemeentehuis, want hierover moest nog belasting betaald worden.
Geld was er niet dus er moest een beroep op het dagelijks bestuur gedaan worden, want een lidmaatschap bij de KNVB kost nu eenmaal geld. In onderling overleg heeft een ieder van het bestuur Fl. 25,00 in de kas gedaan, zo konden wij de eerste kosten gedeeltelijk betalen. Gelukkig hadden we nog de koeweide met mest, want deze kostte ons niets.
Dit was trouwens maar van korte duur, want het veld werd ons opgezegd door Veldkamp en er moest naar een ander terrein gezocht worden, wat gelukkig niet zo’n groot probleem was; wij kwamen aan de andere kant van de weg in de wei van Theo te Molder terecht.
Dus de doelpalen er weer uit halen, op het nieuwe veld plaatsen, weer nieuwe lijnen maken enz.
Hier zijn we echter ook niet zo lang geweest en we zijn vertrokken naar de Pastoorsdijk, ook een wei voor koeien maar met een prachtverblijf voor hen, waar wij gebruik van konden maken als kleedgelegenheid met als voordeel dat wij water konden halen uit de Slingebeek.
Nadat wij een tijd lang niet gevoetbald hadden, zijn wij bij Bernhard Top op de Bleke terecht gekomen. Zo zie je toch dat wij steeds weer naar andere mogelijkheden moesten zoeken. Hier hebben wij een kleedgelegenheid mogen bouwen aan de Slingebeek. Het veld werd prima ingezaaid en steeds gemaaid door wat toen nog Heidemij heette.
Verder nog een klein stukje over die kleedgelegenheid met wasgelegenheid. Dit is door vrijwilligers klaargemaakt met stenen van het voormalige station van de Gelderse Tram. Met de tractor van Vromen werden deze naar de Bleeke gebracht. Stroom was er ook niet, deze werd met toestemming van de PGEM afgetapt bij Johan Ebbers, maar voordat er stroom zou komen moest eerst nog een kabel door de Slingebeek gegraven worden. Gelukkig hadden wij dat jaar een zeer droge zomer en werden de beide kabels door de bedding van de beek gebracht.
Nu dachten wij dat we klaar waren met deze kleedgelegenheid maar er waren nog meer wensen: er moest verlichting komen om te kunnen trainen, als het donker was.
Er werd contact opgenomen met de heer Gert Lensink en deze wilde ons wel helpen maar het slimste van alles was geld, dat was niet maar zo gedaan. Bij de Rabobank geïnformeerd naar een lening, maar dat ging niet door.
Goede raad was duur maar de uitkomst was er toch, er moest borgstelling zijn voor een lening en omdat ik nog penningmeester was en wist wat voor inkomsten er waren, heb ik de lening met Gert Lensink besproken en deze is toen met ons in zee gegaan.
Verwarmingsmonteurs hebben de masten gemaakt, de elektriciens hebben gezorgd voor aansluiting van kabels en lampen, alles werd geschilderd, kortom: alles was hier goed voor elkaar.
Toen kwam er echter weer een nieuwe zorg om de hoek kijken. Het gerucht deed de ronde dat waar wij toen voetbalden, huizen gebouwd zouden worden. Er werd veel vergaderd buiten Bredevoort, hoe wij hier uit moesten komen. De gemeente bracht de oplossing. Die zou een prachtig sportpark gaan aanleggen in de buurt van het verenigingsgebouw “Ons Huis” .
Tot zover heb ik de vereniging helpen opbouwen tot wat ze nu is. Hopende hiermede enig inzicht te hebben gegeven in hoe de sportvereniging van Bredevoort is ontstaan en dat ze nog vele jaren mag groeien en bloeien.

G. de Vries
(inmiddels overleden)