Bredevoort wint moeizaam maar terecht van SVBV

Op een redelijk warme zondagmiddag stond voor Bredevoort de eerste thuiswedstrijd van de competitie op het programma, SVBV was de tegenstander. De beide teams hebben de afgelopen jaren vaak in competitieverband gespeeld, over het algemeen gingen deze voorgaande wedstrijden vaak gelijk op dus een interessant duel werd verwacht.

Bredevoort kwam sterk uit de kleedkamers en legde de druk op SVBV. Dit resulteerde al binnen tien minuten in de voorsprong. Rik Tankink wist met een steekbal Rutger Hoefman te bereiken. Rutger zijn inzet werd gepakt door de keeper maar de afgeslagen bal werd zuiver binnengeschoten door Roel Blekkink. Daarmee beloonde Roel de goede start van Bredevoort en tevens de uitstekende vorm waarin hij momenteel verkeert. Gedurende de eerste helft kreeg SVBV meer grip op de wedstrijd en met lange ballen vanuit de verdediging werd gezocht naar de gelijkmaker. Hiervoor kreeg het uitteam vlak voor rust de uitgelezen kans. Na onoplettendheid van Bredevoort werd een aanvaller van SVBV in het zestienmetergebied bereikt. Deze speler werd onderuitgehaald en de bal werd terecht op de stip gelegd. De penalty werd goed ingeschoten maar keeper Ruben Anvelink ging explosief richting de hoek en stopte de penalty. Niet veel later floot de scheids voor het einde van de eerste helft en met een 1-0 stand werden de kleedkamers opgezocht.

De tweede helft speelde Bredevoort in een ietwat aangepast systeem en werd er hoger druk op de verdediging van SVBV gezet. Dit resulteerde er in dat SVBV de opbouw volledig overboord gooide en enkel de lange bal hanteerde. Hierbij werd vooral de sterke, balvaste spits gezocht die het de verdediging van Bredevoort in de duels erg lastig maakte. Beide teams creëerden kansen maar heel gevaarlijk waren deze niet. Vlak voor het einde van de wedstrijd maakte een speler van SVBV een actie bij de zijlijn. Ondanks dat deze bal over de zijlijn ging en de eigen grens van SVBV vlagde voor een inworp, werd deze niet gegeven. Uiteindelijk lag de bal aan het einde van deze actie in het doel van Bredevoort. De spelers en toeschouwers van Bredevoort gaven aan bij de scheids dat de bal uit was en de grens gevlagd had maar deze grensrechter had ondertussen zijn vlag omlaag gedaan en naar eigen zeggen ‘deze nooit opgestoken’. De scheids kon niet anders dan meegaan in dit verhaal en zo stond het 1-1. De volgende actie van SVBV werd de paal geraakt en kwam Bredevoort goed weg. Bredevoort liet de kop niet hangen en ging nog vol op zoek naar de overwinning. Terwijl de 90 al op het scorebord stond, stak Rik met een steekbal de snelle Wouter Obbink weg. Wouter twijfelde niet en draaide de bal in één keer prachtig om de keeper heen in het doel. Dit zorgde in en langs het veld voor de nodige ontlading en niet veel later floot de scheids voor het einde van de wedstrijd.

Al met al een moeizaam maar mooi resultaat. In de laatste minuten op een discutabele manier de 1-1 om de oren krijgen is pijnlijk maar het feit dat de overwinning toch nog over de streep is getrokken, getuigt van karakter. Volgende week zondag speelt Bredevoort uit bij het altijd lastige DEO.